سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
دکتر عبدالوهاب فراتی عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: موضع گیری جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران قره باغ، مساله ای پیچیده و چندوجهی است.

دکتر عبدالوهاب فراتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به مساله قره باغ و درگیری کشورهای آذربایجان و ارمنستان، پیچیده و چند وجهی است، اظهار داشت: از آن جا که ایران با هر دو کشور یادشده روابط حسنه دارد، لذا موضع گیری به نفع یکی و علیه دیگری، پیامدهای ناگوار سیاسی برای کشور ما به همراه دارد.

وی افزود: از این حیث، تحلیل بنده این است که جمهوری اسلامی ایران، موضع خود در این قضیه را در چند سطح دنبال می کند؛ نخست ناظر به بخش مسلمان نشین قره باغ است که نسبت به اشغال آن منطقه توسط ارمنستان حساسیت وجود دارد، چرا که آن را اشغال بخشی از مناطق جهان اسلام می داند. این سطح از تعامل را جمهوری اسلامی به مقامات محلی واگذار کرده، همچون سخنان و موضع گیری های اخیر ائمه جمعه اردبیل و تبریز که از آذربایجان حمایت می کنند و به این وسیله بخشی از دغدغه ایران دنبال می شود.

وی اضافه کرد: در سطح بالاتر نیز باید گفت از آن جا که ایران از شروع یک جنگ در این منطقه به شدت نگران است به خصوص این که ترکیه به حمایت از آذربایجان وارد شده و طبق گزارش ها نیز بخشی از نیروهای تکفیری را به اسم جهاد با ارمنی ها به این منطقه گسیل داشته، لذا تداوم این وضع باعث افزایش تنش ها در منطقه می شود و این مساله برای کشور ما نگران کننده و خطرناک است.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم بیان داشت: ایران از این منظر منتقد دولت آذربایجان است که نباید به بهانه مساله قره باغ پای مداخلات خارجی و به خصوص تکفیری ها را به منطقه باز کرد، ضمن آن که در سطح رسمی نیز که وزارت خارجه کشورمان عهده دار امور است، ایران از هر دو طرف خواسته که جنگ را متوقف کنند، چرا که اگر قرار باشد کسی پیروز این جنگ و طرف دیگر شکست خورده باشد، بحران تمام نمی شود و از این رو باید از طریق گفتگو و مذاکره به نتیجه رسید.

وی افزود: نکته حائز اهمیت دیگر این که از آن جا که ما در همین منطقه و در دو کشور سرمایه گذاری هایی داشته ایم و از آن سو نگاه به مقوله صادرات کالا داریم، لذا طبیعی است که درگیری و تنش و افزایش آن ها به هیچ وجه به سود ما نیست.

فراتی ابراز داشت: خلاصه آن که با یک معادله چندوجهی روبرو هستیم به این معنا که جمهوری اسلامی ایران نمی تواند همه نکات مدنظر خود را در مواضع و بیانیه های رسمی اعلام کند، به عنوان مثال موضع امام جمعه تبریز را وزارت خارجه نمی گیرد و یا این که مثلاً موضع نیروهای امنیتی نسبت به ورود تکفیری ها به این منطقه را وزارت خارجه نمی گیرد اما در مجموع باید گفت که وجود تنش و درگیری در منطقه به ضرر جمهوری اسلامی است و از این حیث باید کمک کنیم که به عنوان میانجی بحران قره باغ به شکل مناسبی حل شود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha